Az ünnepvárás időszakában egy nagyon aktuális, hiánypótló, nemes célt szolgáló ügynek, a Mobillabor programunknak adunk teret. Mobillaboros körutunk utolsó állomása Nógrád megyébe visz minket. Nem is akárhová: egy fehér köpenyes kémiatanárhoz, aki ráadásul még éghető is! Járjunk utána!

Darvas József, becenevén “Fehérköpeny”, kémia-fizika szakos tanár, 20 éve tanít. Nógrád megyében és környékén vándorol a Mobillaborral. Saját maga keresi fel azokat az iskolákat, akik hátrányos helyzetben vannak, ott ahol nincs szakos tanár. Ebben a tanévben már 7 turnus foglalkozást csinált, és több mint 20 vándorló foglalkozás van mögötte. A rutinnak köszönhetően más megyékben, távolabbi településekre is eljár, például Litke, Dorogháza, Tarnazsadány, Csécse, Mátraszentimre, vagy Ludányhalászi kistelepüléseken is tartott már kísérleti bemutatókat.

József Dr. Szalay Lucától, az ELTE Természettudományi Karának egyetemi adjunktusától értesült a Mobillabor kezdeményezésről, majd felvette a kapcsolatot Alapítványunk elnökével és azóta Mobillabor kémiatanár is. Pedagógusi pályájának kezdetén saját erőből vitt kísérleteket az iskolákba. Ahhoz hogy órát tudjon tartani, a sósavtól a kénsavig a gépkocsijában szállította azon vegyi anyagokat a kisiskolák irányába, amivel ők nem rendelkeztek. Aztán, ahogy belecsöppent a Szabó Szabolcs Alapítvány és a Mobillabor program vérkeringésébe, már komolyabb felszereléssel, más, távolabbi iskolákba is el tudott jutni, hogy kísérleti bemutatókat tarthasson a diákoknak. 

József: Kezdetektől a Mobillabor programban vagyok. Ahogy nyilvánosságra került ez a lehetőség, azonnal kapva kaptam az alkalmon. El kell mondjam, hogy az eredeti végzettségem épület-villanyszerelő, de én nagyon akartam tanítani, a természettudományokat pedig szerettem. Így kémia-fizika szakos tanár diplomát szereztem. Már a 2000-es évek elején sem volt elegendő kémia szakos tanár.”

“Éppen ezért az én személyes motivációm is abban rejlik, hogy »terjesszük a természettudományok igéjét«”

“Egyre inkább tapasztaltuk, mennyire nincs szakos tanár, és közben mennyire nagy igény van arra, amit csinálunk. Különösen a gyerekek vannak kiéhezve a gyakorlati tapasztalásokra, hogy lássanak kísérleteket, hogy saját két kezükkel megtapasztalják, mi az a 160 mm hosszú és 16,5 mm átmérőjű üvegcső, amit kémcsőnek hívunk. Valahol itt kezdődött.”

József egy ízig-vérig leleményes, elhivatott pedagógus. Már az interjúkészítés közben lebilincselő módon mesél nekünk a kísérletekről. Akarva akaratlanul tanulunk tőle.

Fehérköpeny bevetésen.

Milyen a jó kémiatanár? – kérdeztük

Az égő kémiatanár! A fehérköpenyes tanár, akinek a talárja egy kísérletbemutató során meggyújtható! Látványos és közben tanulnak a gyerekek válaszolja József és közben részletesen elmagyarázza a kísérletet, majd körülírja nekünk, hogy a jó kémiatanár szerinte nyitott, humoros, kísérletező kedvű, akitől lehet kérdezni, aki partnerként kezeli a diákokat és az elméletet bemutatja, elmagyarázza a gyakorlati tapasztalások útján. (József a Youtube csatornán “fehérköpeny” névvel megtalálható, ahol kémiakísérletek videóit megtekinthetjük. – A szerk.)

József azt vallja, hogy általános iskolai szinten magát a tantárgy szeretetét a kísérletezéssel tudjuk elhinteni a gyerekek körében. A kémia oktatás célja egy általános alapműveltség átadása, amelyből majd középiskolában építkezhet tovább a tanuló.

“Az, hogy milyen lesz a kémiával való kapcsolata a gyermeknek, az rajtunk kémiatanárokon is múlik, hogyan és mit adunk át nekik. Ha nincs szakos tanár, elmarad a kémia varázsa is.”

A Salgótarjáni Általános Iskolában, ahol József főállású kémia-fizika szakos tanárként dolgozik, kémia tehetséggondozással is foglalkoznak, szerencsére itt van rá lehetőség és érdeklődés is. “Büszke vagyok a tanítványaimra, akik versenyekre is eljutottak, dobogós helyezést értek el az Öveges József Kárpát-medencei Fizikaversenyen vagy a Heves-megyei Kémiaversenyen.”

Szabó Szabolcs Alapítvény, Sz2A, Mobillabor, kémia, kémiatanár

A jó kémiatanár az égő kémiatanár!

József a tanteremben varázsol. Szórakoztató tartalommal tölti meg a tantermet. Az a varázsló aki, a természettudomány titkait természetesen felfedi, megosztja a tanítványaival. Kísérletezés közben megnyílnak a gyerekek, szabaddá, színesebbé, szagosabbá válik a kémiatanóra. Ennek kiváló példája, amikor József a “Diszkó-ellenes parfüm” készítését magyarázza aprólékosan a fiataloknak, aminek kulcsmozzanata az igencsak szagos kén-hidrogén fejlesztése. 

“Ahogy viszem a kémcsövet a gyerekekhez, és a legyező mozdulattal illatmintát vesznek, rögtön kitör belőlük a nevetés. A kísérletezésnek ez lenne a lényege. Megszólítani őket. Játékba hívni. Nem kell mindenkinek kémiatudóssá, vegyészmérnökké válnia, de ha az alapokat megismerik, akkor már elértünk valamit, ami a hétköznapokban nagy hasznukra válik. Megértik, mire jó az ecet, miért kell a sósavat elzárni, a háztartásban milyen anyagokkal takaríthatunk környezetkímélően, mi az, ami veszélyes hulladék, vagy éppen mit nem öntünk össze.” – meséli nekünk elhivatott lelkesedéssel József.

Darvas József, Mobillabor tanár adventi üzenete:
Van, akinek a gyermeke még nem iskolás, vagy még nem tanul kémiát, fizikát, de pár éven belül fog. Ha a szülő feltérképezi a környezetét és rájön hogy nincs szakos tanár az érintett iskolában, régióban, úgy hamar érzékeli, hogy ezzel a helyzettel minden szinten foglalkozni kell. Mi a kísérleti oktatásban tudunk segíteni, hogy minél több iskolába eljusson ez a program. Minden egyes kolléga, aki ebben a programban benne van, elhivatott, nagytudású kémiaszakos tanár, akik nagyon szeretnek kísérletezni. Nagy lelkesedéssel és erőkkel visszük el a lehetőséget oda, ahol szükség van rá.

Mobillabor történetünk utolsó részével zárjuk az adventi kört, utazásunk végéhez értünk. Minden kedves támogatónknak és követőnknek kellemes ünnepeket kívánunk! Jövőre folytatjuk a Mobillabor foglalkozásokat, hogy minél több településre és gyermekhez eljusson a természettudomány csodája!

Tartsatok velünk jövőre is!

Adományozz Te is egy Mobillabor tanárt a gyerekek természettudományos oktatásáért!

A Mobillabor történetek további részei: