Az ünnepvárás időszakában egy nagyon aktuális, hiánypótló, nemes célt szolgáló ügynek, a Mobillabor programunknak adunk teret. Folytatjuk Mobillabor történeteinket. Öveket becsatolni! Harmadik Mobillabor történetünkben képzeletben tovább utazunk és két olyan kémiaszakos tanárhoz érkezünk, akiknek ugyancsak megvan az oktatásban használt saját szupererejük.

A szuperhős nagymama

Dóbéné Cserjés Edit, fizika-kémia szakos tanár 40 éve tanít. Budapesten él, innen járja az országot a Mobilaborral. Tavaly ment nyugdíjba, de vállal még tanítást kis óraszámban a Petrik Lajos Vegyipari Technikumban. A tavalyi szezonban csatlakozott a Mobillabor csapathoz. Összesen eddig 41 Mobillabor foglalkozást tartott kifejezetten nehéz helyzetben lévő kistérségi általános iskoláknak, körülbelül 1200 gyermeknek vitte el a kémiát. Edit kémia tanár díjas (Magyar Kémiaoktatásért-díj, Richter Gedeon Nyrt.) A koronavírus közepette volt egy online kerekasztal beszélgetés a Richter-díjasokkal. Azon a beszélgetésen ismerte meg a Szabó Szabolcs Alapítványt, és Holtzer Péter alapítványi elnököt.

Edit: Furcsa mód az Alapítványról és munkájukról addig nem hallottam, de én személy szerint azon szerencsések közé tartozom, aki Szabolcsot személyesen ismerhette. Szakmai társak voltunk, együtt érettségiztettünk, nagyra becsültem a természettudományok oktatásáért tett közösségi munkáját. Csodálatos, hogy Szabolcs örökségét az Alapítvány továbbviszi, és hogy ennek én is közvetítője lehetek.” 

Editet – ahogy ő magáról elmondta – a csapat az egyik jolly joker emberének tekinti, mert távoli településekre is szívesen elviszi a kémiát. Baja környékét már körbejárta. Pár héttel ezelőtt Zemplénben járt, előtte Baranya déli részén, Szigetvár környékén. 

“Egy emlékezetes Mobillabor élményem tavaly az ország másik végében, a Nyírségben történt velem. Rokoni szálak miatt nagyon szerettem volna megismerni a térség történetét. Nagyon kedves fogadtatásban volt részem, olyannyira, hogy azonnal kézről-kézre adtak az iskolaigazgatók, egyik nap még Nyírábrányban voltam, másnap már a szomszédos Nyírlugosra mentem foglalkozást tartani. A nyírlugosi iskola hozzáállása egyenesen lenyűgözött: az iskola szép rendezettsége, a cigány gyerekek figyelme, fegyelmezettsége, érdeklődése.”

“Az 1. osztálytól a 8. osztályig bent ültek a nagy aulában és lelkesen részt vettek a foglalkozáson. Hatalmas ováció volt a végén. A gyerekek nagyon-nagyon örültek! Ha eszembe jut, lúdbőrös leszek tőle, nagy élmény volt számomra is a gyerekek katartikus öröme.” –  osztotta meg velünk Edit.

Kémia Mobillabor, kémiatanár, kísérlet, Sz2A, Szabó Szabolcs Alapítvány, Sz2A

A kémia varázsa a színpadon

Edit tisztában van vele, hogy a kémia egy nehéz, elvont tantárgy, és nem minden gyermeknek lesz a kedvence. Ennek tudatában mégsem mindegy hogyan vezetjük be őket a reál tantárgyak világába. Az első impulzusok meghatározóak. Élményszerűvé tehetjük az oktatást, ha közben kísérletezünk. Sokkal könnyebb megjegyezni dolgokat, ha megtapasztaljuk, látjuk, halljuk vagy éppen érezzük a jelenségeket. Minél többféle impulzus éri a diákokat, annál jobban megragad az elmélet.

Edit szuperereje több dologban is rejlik, ebből kettő igazán megfogott minket: 1. Oda megy, ahol szükség van rá. Ha ez a legtávolibb kisiskola, idő és távolság nem számít, mert Edit akkor is ott terem! 2. Edit középiskolai tanár, nagyobb korosztályhoz van szokva, mégis sikerült megtalálnia az utat az általános iskolásokhoz, hogy élmény legyen a kémia, nem szakszavak, nem száraz elmélet, hanem csupa látványos emlékezetes pillanat. Nagyon hálásak hogy jön valaki, aki ért hozzá és elhozza a kísérleteket. Azon tudom lemérni a hatékonyságomat, vagy egyáltalán hogy érdekes-e amit mondok, hogy a lezserebb kis tinik óra eleji beszólásai is úgy 5-10 perc múlva megszűnnek és teljes figyelemmel jelen vannak az óra végéig.”

Dóbéné Cserjés Edit adventi üzenete:
Azt üzenem a támogatóinknak, hogy egyszer jussanak el ők is egy kémia kísérletre, vagy csak nézzék meg a Mobillabor foglalkozáson készült fotókat, videókat. A gyerekek szemét látni, hogyan csillan fel! Nagy lázba lehet hozni a gyerekeket nagyon egyszerű látványos kísérletekkel és akkor nem lenne kérdés, hogy ezt az ügyet miért érdemes támogatni.

A kísérletekkel motiváló tanár

Most forduljunk Észak felé, egészen közel a szlovák határig utazunk. A komárom-esztergomi Tátra érkezünk. Keil Andrea, matek-kémia szakos tanár Táton tanít. Emellett járja Komárom-Esztergom megyét a Mobillaborral, de  ő is megtett már nagyobb utakat, például Devecserben, Tüskeváron, Mezőlakon is járt. Hátrányos helyzetű kistérségi iskolákba viszi el a kísérletezés élményét.

Andrea: Imádok kísérletezni, a tapasztalatom visszaigazolta, hogy azok a gyerekek akikkel kísérletezek sokkal jobban be tudják fogadni az elméletet is. Most vannak olyan diákjaim, akik vegyésznek készülnek, vegyipari szakgimnáziumba felvételiznek. Ez egy hatalmas sikerélmény nekem is. Ez az én motivációm, ezért vagyok itt.”

“A kémia nehéz tantárgy, elvont, elsőre távol áll a gyerekektől. De kísérletek révén kicsit kézzelfoghatóbbá válik, így az elmélet is jobban bekúszik a fejekbe. Illetve motivációs eszköznek is nagyon jónak tartom.”

“Be szoktam vetni nálunk, hogy a dolgozatok átlaga érje el a 4,00-át vagy felette legyen, és ha ezt megugorja az osztály, akkor jutalomként egy egész órás kísérletezést kapnak a következő órára. Ennek nagyon tudnak örülni. Van olyan diákom is, aki Mobillabor segédem, ez egy elismerő jutalom neki.”

Az, hogy valaki Andrea Mobillabor segédje lehet, különleges motivációs eszköz a gyerekek számára. Pár héttel ezelőtt egy ilyen jutalom útra vitte el 4 tanítványát a Pomázi Német Nemzetiségi Általános Iskolában megtartott Mobillabor foglalkozásra.

Mobillabor segédek bevetésen – Fekete Patrik és Galba Krisztián

Fekete Patrik és Galba Krisztián, 8. osztályos tanulók Táton, Keil Andrea növendékei. Vegyipari technikumba készülnek mindketten, a továbbtanuláshoz szükségük van a kémiára. “Kísérletezéssel az anyagok különlegességét, tulajdonságait reakcióját jobban megismerem. A magnéziumégetés az egyik kedvenc kísérletem, mert azt egyedül is megcsinálhattam” – mesélte Patrik.

Gréti és Nóra

Bizony, lányok is lehetnek Mobillabor segédek – Godó Gréta és Vörös Nóra

Godó Gréta és Vörös Nóra, 7. osztályos táti diákok, a kémiával még csak most ismerkednek, de már most nagyon megszerették a tantárgyat. A tanárnő motiválásának köszönhetően több egyszerűbb kísérletet rutinnal készítenek el maguk is.

Nem messze Táttól, Kornokovics Attiláné a Tokodi Hegyeskő Általános Iskola intézmény-vezetője a tavalyi évben találkozott a Mobillabor lehetőséggel.  Keil Andrea tanárnőt korábbi kollegális munkakapcsolatból már ismerték. A jó kapcsolat megmaradt, és amikor Andrea csatlakozott a Mobillabor programhoz azt követően megkereste a tokodi iskolát.

“Nagyon szerencsések vagyunk, hogy elvállalta a kémiát, így nem vagyunk teljesen ellehetetlenülve. Mi is évek óta hirdetjük a kémiaszakos tanári állást itt a régióban, sajnos nincs jelentkező, nem találunk embert rá.”

“A helyettesítő tanárunk lelkiismeretesen megteremti azokat a lehetőségeket amiket tudása, képessége szerint prezentálni tud a gyerekeknek, de kifejezetten gyakorlati kísérletezések nincsenek érthető módon. Nagy bajban lennénk, ha a következő tanévben azt mondaná, hogy nem tudja tovább vállalni a kémia órákat.” – mondta Kornokovics Attiláné Andrea.

Keil Andrea tanárnő különleges, látványos kísérleteket vitt Tokodra is. A foglalkozás után konzultált az ottani kollégákkal, végignézték az eszközeiket, mit-hogyan tudnánk maguk is megcsinálni. 

Kornokovics Attiláné: Ez a foglalkozás mindenféleképpen azt szolgálta, hogy a gyerekek megszeressék a természettudományokat. Ez így egy kicsit túlzásnak hangozhat, mert sokkal többször, sűrűbben kellene találkozniuk a kísérletezéssel. Fontos, hogy így is megközelítsük a kémiát. Kell ez, szükséges, ha másként nem, akkor így, az utazó ládáknak köszönhetően jussanak el az iskolákba.

Keil Andrea adventi üzenete:
Támogassanak minket, hogy minél több helyre el tudjunk jutni, minél több gyermeknek meg tudjuk mutatni a kémia varázsát. Ha egy tanuló megtapasztalja, látja és megérti, hogy minden ami van, az kémia, akkor nemcsak tantárgynak tekinti, hanem az életünk szerves részének. Szükségünk van a támogatásra, azért is, mert nagyon felmentek a vegyszerek és eszközök ára. Szeretnénk bővíteni a Mobillabor portfóliót, mert ötletünk, lelkesedésünk az van rengeteg, amit tudunk pluszt azt mi hozzátesszük, csak legyen esélyünk, lehetőségünk elvinni a gyerekekhez.

Mobillabor történeteink negyedik részével jövő héten jelentkezünk. Tartsatok velünk!

Adományozz Te is egy Mobillabor tanárt
a gyerekek természettudományos oktatásáért!

A Mobillabor történetek további részei: