Eddig egyedülálló, nagyszabású Mobillabor foglalkozásra került sor november 21-én a Pomázi Német Nemzetiségi Általános Iskolában. Három különböző évfolyamnak, több mint 40 diák részére három egymást követő órában tartottunk kísérleti bemutatót. Az alkalom szülő, fogadó iskola és az Alapítvány együttműködésének nagyszerű példája, melyet az #AdakozóKedd apropójából különösen nagy örömmel osztunk meg.

A tavalyi TETT-mesepályázat 1. korcsoport kategóriájában 2. helyezést elért ​​ Visnyár testvérpáros szülei a Facebook posztokat böngészve rátaláltak az Alapítvány Mobillabor programjára. Az iskola, ahova a gyermekek járnak, éppen szakos tanárhiánnyal küzd. Így kezdődött a kapcsolatfelvétel szülő, alapítvány és fogadó iskola között.

A TETT-mesepályázat után feleségemmel elkezdtünk jobban utána olvasni az Alapítvány munkájának. Nagyon megtetszett mennyi érdekes természettudományos tartalom van az sz2a.hu oldalon. A Mobillabor programra is így leltünk rá. Írtunk az alapítvány elnökének, nagy örömünkre elég hamar kaptunk pozitív választ a foglalkozás megszervezésére.” – Visnyár Gábor, szülő

“Azért vagyunk mi most nagy bajban, mert a fantasztikus földrajz-kémia szakos tanárunk tavaly nyugdíjba ment, és folyamatosan hirdetjük az állást, de sajnos nincs jelentkező. Most csak más módon tudjuk megoldani a természettudományok tanítását.” – Balog Ilona Katalin, intézményvezető, Pomázi Német Nemzetiségi Általános Iskola

A foglalkozást Keil Andrea mobillaboros kémiatanárunk tartotta, aki hétfőn kora reggel Tátról indult Pomáz felé. Segítői között voltak tanítványai a Táti III. Béla Általános Iskolából érkezett négy növendék, akik jeleskednek kémia tanulmányaikban, így számukra jutalomóra volt elkísérni a tanárnőt.  Gréti, Nóra, Patrik és Krisztián aktív résztvevőként segítették a tanárnőt és a pomázi gyerekek részére hozott 1-1 kisebb kísérlet bemutatását is vezették. Igazi lelkes csapatmunkát láthattunk Andrea és négy tanítványa között!

Keil Andrea tanárnő és csapata

“Az első Mobillabor foglalkozást a 2. osztályosok számára tartottuk, akiknek egyszerű, ugyanakkor látványos, kis csoportban végezhető kísérleteket hoztunk. Nem gondoltam, hogy ilyen pici másodikos gyerekeket ennyire el lehet varázsolni. Felsőtagozatos korosztályhoz vagyok szokva. Meglepődtem, hogy számomra is ekkora élmény lesz órát tartani nekik. Lelkesek, érdkelődőek voltak.” – fogalmazta meg Andrea az óra végén.

A Mobillabor bemutató lelkes közönsége

Az óraváltások között a gyors lélegzetvétel, az asztalok tisztítása, az eszközök takarítása, majd a tiszta eszközök újbóli kihelyezése után ismét elkezdődtek a kémia csodái a pomázi iskola Tesláról elnevezett termében.

A kémia csodája élesben

Nagyon jó és izgalmas volt a foglalkozás. Nekem az tetszett a legjobban, amikor a borlángra cinket szórtunk és csillagszórós reakciót értünk el.” – mondta lelkesen Visnyár András Bence, 5. osztályos tanuló.

A kicsik után a nagyok sem maradtak kísérletek nélkül

Az utolsó órára a 7. osztályosok jöttek, akik kis létszámú 8 fős osztály, így olyan komolyabb kísérletet is megmutattunk nekik, mint az elefántfogkrém elkészítése. A kísérletekből többet megpróbálhattak maguk is tanári segítség mellett, például a magnézium égését.

A pomázi Mobillabor megabulit Andrea a következő gondolataival zárta: “A kisebbeknek tervezett 15-20 perces foglalkozásból egész órásak lettek. A hetedikesek egy kicsit nehezebben lendültek bele, de végül ők is ráéreztek az ízére.” 

“A kémiatanítás célja szerintem az, hogy  tanuljuk meg tisztelni és szeretni a természetet, lássuk hogy egy nagy rendszerben élünk. Van egy tökéletesen felépített mátrix, amiben vannak pici lépések, amiket mi most itt megcsinálunk, de meg kell próbálnunk egészben látni, a fizikával és az összes többi természettudománnyal felvértezve. “

Ez a fő célom, hogy a gyerekek lássák a természet erejét és mindez milyen csodálatos. Ha már egy-két diákot megérint a kémia varázsa, akkor már sikert értünk el. Ez a mai nap igazán jól sikerült. A pomázi Mobillabor foglalkozás most mindent visz nálam. Annyira dús és tartalmas volt, sok gyermek, sok élmény.” 

Ezúton is köszönjük Andreának a tartalmas foglalkozásokat, és Visnyár Gábornak a megkeresést és az ötlet felvetését!