Nyári természettudományos táborban vettünk részt Tiszaújvárosban

A Tiszaújváros Jövőjéért Alapítvánnyal együttműködésben hat alapítványi tanárkolléga és önkéntes (Bárány Zsolt, Bárány-Kis Mónika, Madarassi Márk, Marchis Valér, Murányi Zoltán, Németh Liza) tartott júliusban egy héten át foglalkozásokat a Szerencsi SZC Brassai Sámuel Szakképző Iskolájában, Tiszaújvárosban, amelyeken négy városi általános iskola tanulói vettek részt.

Számos izgalmas, interaktív foglalkozásra, bemutatóra, beszélgetésre került sor: Állatkert a természettudós szemüvegén keresztül, robbantás, tüzes-vizes kísérletek, hal boncolása, találkozás mikroszkopikus lényekkel és a világ legmérgezőbb csigája házának megérintése… Ez csak egy rövidke ízelítő mind abból a sok színes programból, amelyben a gyerekeknek részük lehetett a Tiszaújváros Jövőjéért Alapítvánnyal együttműködésben, júliusban Tiszaújvárosban megrendezett természettudományos táborban. Az eseményen a város iskoláiból tíz-tizennégy éves gyerekek vehettek részt teljesen ingyenesen.

A foglalkozások vezetői, Bárány-Kis Mónika, Bárány Zsolt Béla, Madarassi Márk, Murányi Zoltán és Marchis Valér tanár kollégáink, valamint Németh Liza Szófia diákönkéntesünk végig azt tartották szem előtt, hogy élményeket szerezzenek a gyerekeknek. Az ifjú résztvevők nemcsak nézhették a kísérleteket, hanem sokat maguk is elvégezhettek, segédkezhettek egy hal belső szerveinek vizsgálatakor, izgalmas metszeteket nézhettek a mikroszkópban, de még egy állatkerti állatorvos szerepében is kipróbálhatták magukat. A gyerekek négy-hatfős csoportokban vettek részt a foglalkozásokon, így mindenki mindent ki is próbálhatott és érvényesülhetett.

Az élményszerűség kulcsfontosságú. Az Alapítványnál azt valljuk, hogy a jövő orvosai, mérnökei, tanárai és az egyéb természettudományos pályát választók nem a középiskolai természettudományos képzésük alatt teszik meg első lépésüket majdani hivatásuk és hivatástudatuk felé, hanem sokkal hamarabb. Az, hogy valaki ilyen pályára lép, legtöbbször nem a magnézium égési egyenleténél kezdődik, de még csak nem is a kvantumszámoknál, vagy az anatómiánál. Hanem épp gyermekkorban, amikor a kezükben tartott kémcsőben hirtelen megváltozik a lilakáposztalé színe, amit maguk csepegtettek bele, vagy amikor először tesznek a fülükhöz egy csigaházat és hallják meg a tenger hangját.

A tábor legfontosabb célja az volt, hogy megmutassa a gyerekeknek, hogy a természettudomány lenyűgöző és sokkal több száraz képletek, illetve egyenletek tömkelegénél. Márpedig aki részt vesz egy ilyen táborban, az reményeink szerint a későbbi tanulmányai során képes lesz meglátni még az első pillantásra száraznak és unalmasnak tűnő képletek mögött is a színt, illetve a természettudományok szépségét és izgalmasságát.

A gyerekek játékos feladatokat is kaptak, amelyek segítségével logikus gondolkodásukat, kommunikációs készségüket és kreativitásukat is fejleszthették, hiszen ezek a képességek épp olyannyira fontosak a természettudományos pályát választóknak, mint az, hogy minél korábban felkeltsük az érdeklődésüket.

Szerencsére nagyon könnyű volt bevonni a gyerekeket a közös tevékenységekbe, hiszen mindannyian kíváncsiak voltak a foglalkozásokra, az őket körülvevő világ érdekes jelenségeire. Még a csendesebbek is bekapcsolódtak az interaktív beszélgetésekbe, ügyesen válaszoltak a foglalkozásvezetők kérdéseire, sőt, ők is sok kérdést tettek fel a témával kapcsolatban és elgondolkodtató hozzászólásaik voltak. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk tőlük és többen is megfogalmazták, hogy nagyon szeretnék, ha jövőre is részt vehetnének táborban, vagy ha ellátogatnánk az iskolájukba.

Nagy örömünkre szolgál, hogy a MOL Csoporttal több területen is módunk van együttműködést elindítani, ilyenek a Kémia Mobillabor-program és más pályaorientációs kezdeményezések. Ezek során városi és térségi iskolákban tarthatunk foglalkozásokat, segíthetjük a tanulók képzését és erősíthetjük továbbtanulási szándékaikat, s ebben támogatást kapunk Magyarország legnagyobb vállalatától.