TÁMOGASS!
Adószám: 18908965-1-43
Számlaszám: 16200106-11603384
KAPCSOLAT
info@sz2a.hu
 
HUN | ENG

Médiamegjelenések

Kanizsa TV – 2023. október 5.

Mesélj a tudományról! 

2023. október 3-án megtartottuk az első Richter TETT Természettudományos Napot Nagykanizsán a Richter Gedeon Nyrt. támogatásával. A programról a Kanizsa TV tudósított.

ecnomx-logo
economx.hu – 2023. augusztus 21.

Felrobbant a magyar közoktatás ketyegő bombája 

A magyar gyerekeket a közoktatásban ma ki tanítja, és ki fogja tanítani környezetismeretre, biológiára, földrajzra, fizikára és kémiára? Ezt a kérdést járta körül Holtzer Péter, Alapítványunk elnöke az economx.hu-nak adott interjújában.

“Jó kérdés, hogy az a gyerek, akinek esetenként elavult módszerekkel igyekeznek lenyomni a torkán a tananyagot, mégis mitől szeretné meg a kémiát vagy a biológiát?”

Magyar Kémikusok Lapja – 2023. április

MKL különszám: TEremtsünk Természettudományos Tehetségeket! 

A Richter Gedeon Nyrt. támogatásával jelent meg a Magyar Kémikusok Lapjának TETT különszáma “TEremtsünk Természettudományos Tehetségeket!” címmel. A kiadványban a TETT csapata 6 cikkben osztja meg a pályázattal kapcsolatos gondolatait, élményeit.

Válasz Online – 2022. március 21.

Ez a szakadék széle – új pályára kényszerült a Trefort vezetőtanára 

Dr. Szakmány Csaba, Alapítványunk szakmai vezetője adott interjút a Válasz Online-nak pályaelhagyásáról.

Innentől kezdve a részemről hiteltelen lenne, ha bárkit arra biztatnék, hogy menjen el tanárnak. Ez most egyébként is nagyjából azt jelentené, hogy a szakadék szélére állítom és meglököm.

cropped-PMC_logo_favicon-s
Pápai Médiacentrum – 2023. március 13.

Veszprémbe került a vándorkupa 

A Pápai Médiacentrum tudósítása a 2023-as Szabó Szabolcs Természettudományos Vándorkupáról.

Válasz Online – 2022. szeptember 20.

„Ha ma nincs elég kémiatanár, legközelebb gyógyszer se lesz” – Richter-vezetők kongatják a vészharangot 

Dr. Pellioniszné dr. Paróczai Margit, a Richter Gedeon Nyrt. támogatáspolitikáért és alapítványi tevékenységek koordinálásáért felelős vezetője, dr. Szántay Csaba, a Richter Szerkezetkutatási Osztályának vezetője és Holtzer Péter, Alapítványunk elnöke adott interjút a Válasz Online-nak.

Az, hogy egy ma 10 éves gyereket hogyan tanítanak az iskolában, az 15 év múlva mutatkozik meg a munkaerőpiacon. Az érintett cégeknek egyre inkább kényszer, hogy kezdjenek valamit a természettudományos oktatással, mert érzik, ha nem tesznek valamit, akkor bajban lesznek. Az állam ezt a kérdést nagyjából elengedte.

Dívány.hu – 2022. május 25.

Így kellene változnia az oktatásnak a tudományos sikerek és a tanárutánpótlás érdekében 

A Hungarian Business Leaders Forum Sokszínűségi Hónapjának keretében megrendezett kerekasztal-beszélgetésünk kapcsán adott interjút Németh Szilvia oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezetője és Szalay Luca egyetemi adjunktus, az ELTE TTK Kémia Intézetének szakmódszertan-oktatója.

Ha sikerül tényleg élményközelivé varázsolni a természettudományokat, és hagyni, hogy a gyerekek tevékenykedve, saját maguk jöhessenek rá megoldásokra, akkor sokkal-sokkal tovább kitart a kiskori lelkesedésük.

Vegyes megjelenések – 2022. május

Kerekasztal-beszélgetés a HBLF Sokszínűségi Hónap keretében 

A Hungarian Business Leaders Forum Sokszínűségi Hónapjának keretében kerekasztal-beszélgetést szerveztünk a szegényebb térségek iskoláinak leszakadásáról, a tehetséggondozás nehézségeiről, a tanári hivatás ellehetetlenüléséről, valamint a lányok matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai pályákkal összefüggő kilátásairól. Az eseményről számos online sajtóorgánum cikkezett.

Válasz Online – 2022. május 5.

Szó szerint elfogynak a kémiatanárok, ez már nemzeti sorskérdés 

A Válasz Online HetiVálasz podcast adásának vendége volt Szakmány Csaba, a Szabó Szabolcs Alapítvány szakmai vezetője, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium kémia-fizika tanára, és Weiszburg Tamás, az ELTE TTK Környezettudományi Centrum professzora. A beszélgetés részletesen kitért a természettudományos oktatás helyzetére, a tanárutánpótlás és -képzés problémáira, valamint a lehetséges kitörési pontokra.

„Amennyivel sikerül a társadalom természettudományos műveltségi szintjét emelni, annyival fog jobban működni az ország.”

nlc.hu – 2022. április 11.

Ma már nehezebb a gyerekek figyelmét lekötni, ebben a kötelező tananyag sem segít 

Dudásné Kovács Erika és Kussinszkyné Takács Ildikó Mobillabor tanáraink festettek képet a kémiaoktatás helyzetéről az nlc.hu nagyinterjújában.

„Mindaz, ami a gyerekeket motiválja, bennem is táplálja a lelkesedést. És ez oda-vissza hat, lelkesebbek, ha azt látják, hogy élvezettel tanítunk, magyarázunk, kísérletezünk.”

nlc.hu – 2022. február 23.

Mesét írni kémiából, fizikából? 500 gyerek összehozta! 

A TETT-mesepályázatról adott hírt az nlc.hu. A videóban nemcsak a pályázatról van szó, de Holtzer Péter, alapítványunk elnöke a természettudományos tanárhiány egyre komolyodó problémájáról is beszél, és ehhez kapcsolódóan az Sz2A egyik alapvető célkitűzéséről:

„Beviszünk olyan kezdeményezéseket az iskolákba, mint például a mesepályázat, és azt gondoljuk, hogy ez is egy olyan hatás tud lenni, ami segít abban, hogy ezek a gyerekek elinduljanak egy ilyen irányba.”

Kossuth Rádió – 2022. február 10.

Tettmese 

A TETT-mesepályázat díjátadóján velünk volt a Kossuth Rádió Vendég a Háznál műsorának stábja is. A pályázatról szóló műsorukban számos interjút hallható díjazottakkal és zsűritagokkal egyaránt.

M2 Petőfi – 2021. augusztus 6.

Hogyan adjuk vissza a gyerekek kedvét a természettudományhoz? 

Dr. Szakmány Csaba, Alapítványunk szakmai vezetője az M2 Petőfi-nek adott interjút, ahol nemcsak a természettudományok oktatásáról beszélt, de bemutatott néhány érdekes kísérletet is.

nlc.hu – 2021. augusztus 10.

Izgalmas kísérleteket szállítanak házhoz a Mobillabor tanárai 

Egyik Mobillabor tanárunkat, Gerencsérné dr. Berta Renátát, az nlc.hu kísérte el egy mobillaboros bemutatóra a sormási napköziotthonos táborba. A tanárnő izgalmas kísérletekkel kápráztatta el a gyerekeket, emellett beszélt a hazai természettudományos oktatás nehéz helyzetéről, amiben nagy szükség van a Kémia Mobillabor jellegű kezdeményezésekre.

pexels-suzy-hazelwood-5010877
Vegyes megjelenések – 2021. április-június

Sajtómegjelenéseink a természettudományos tanárhiányról 

Miután a G7-en beszélgettünk az egyre égetőbb tanárhiányról, és ezt részletesebben a Magyar Kémikusok Lapjában is megírtuk, számos sajtómegjelenés reflektált a témára.

Magyar Kémikusok Lapja – 2021. április

Mi a kémiaoktatás valódi problémája – avagy hová lettek a tanárok?

A Magyar Kémikusok Lapja 2021. áprilisi számában megjelent Holtzer Péter, Dr. Szakmány Csaba és Dr. Szalay Luca cikke. Sok egyéb mellett bemutattuk, hogy az elmúlt néhány évben a tanárszakra felvettek száma megfeleződött, és ma már több, mint kétszer annyi természettudományos tárgyat tanító tanár éri el évente a nyugdíjkorhatárt, mint ahány hallgató megkezdi tanulmányait (és az utóbbiak nem kis részéből végül nem lesz tanár). Ízelítőül: 

„Azt a kijelentést, hogy nincsenek kémia, illetve természettudomány szakos tanárok, nem kívánjuk azzal tompítani, hogy „hiány van belőlük”, vagy hogy jövő időben, esetleg feltételes módban írnánk a mondatot. A „nemlét” sajnos létező, fennálló probléma, amely messze nem „csak” az általános iskolákat, szakgimnáziumokat érinti, hanem a gimnáziumokat is.”

G7 – 2021. február

„Nem a 24., hanem már nagyjából a 28. órában vagyunk a természettudományos tanárhiány problémájával”

A G7 online gazdasági portál 2021. februári podcast adásában beszélgettünk (Dr. Szalay Luca, Holtzer Péter és Dr. Szakmány Csaba) a természettudományos tanárhiány jelenségéről, okairól és egyre súlyosabb következményeiről. Bemutattuk azt is, hogy Alapítványunk ebben a környezetben milyen kezdeményezésekkel igyekszik a feszültségek enyhítését segíteni. Gondolatébresztésnek: 

„Nem a 24., hanem nagyjából a 28. órában vagyunk. Nem lehet arra várni, hogy az állam oldja meg a problémákat, hogy az állam adjon sok pénzt, hanem most van egy helyzet. Ebben a helyzetben meg kell próbálni okos programokkal beavatkozni.”

Középiskolai Kémia Lapok – 2021. január

Digitális Mobillabor és Tansegéd.hu – (Nemcsak) a digitális oktatás szolgálatában

A Középiskolai Kémiai Lapok 2021. januári számában jelent meg az Alapítvány szakmai vezetőjének, Szakmány Csabának az írása a Digitális Mobillaborról és a Tansegéd.hu fejlesztésről. 

BlogIndexKep
Qubit Online – 2020 október

Élménykémia mindenkinek a digitális mobillaborból

“A Qubit szerkesztősége több mint két éve dolgozik azon, hogy ráirányítsa a tisztelt nagyérdemű figyelmét azokra az eseményekre, trendekre, hipotézisekre és prognózisokra, amelyek közelebb visznek bennünket nemcsak ahhoz, hogy jobban megértsük a körülöttünk lévő mai világot, hanem ahhoz is, hogy olyan holnapot teremtsünk, amiben mi magunk, a gyerekeink, az unokáink, a gyerekeink kismacskái és az unokáink paradicsompalántái is boldogan ellesznek.” Októberben a Qubit az Sz2A Digitális Mobillaborról is beszámolt. 

A Mobil Labor projektről többet itt tudhatsz meg
MKL 2020-10
Magyar Kémikusok Lapja – 2020 október

Kutasi Csaba: Mini kémiai mobillabor

A Magyar Kémikusok Lapjának októberi számának Visszhang rovatában (a 11. oldalon) kedves visszajelzést kaptunk egy közel hatvan évvel ezelőtti „mobillaborról”. Az emlékezés a lap idén július-augusztusi számában megjelent cikkünkre érkezett. Rövid előzetes:

“Háry Kálmánné tanárnő […]magyarázott, társammal mutattuk be a kísérleteket, majd nekem kellett a táblára felírni az óra anyagát, amelyhez – nagy drukkom közepette – a reakcióegyenletek is felkerültek. Utólag belegondolok pedagógusunk zsenialitásába, hogy milyen egyszerűen megszervezve, látványosan folytak az esti kémiaórák. A képzési nap végén visszarámoltunk a ládába, amit hazavittem, majd másnap visszakerült a kémia szertárba.”
A Mobil Labor projektről többet itt tudhatsz meg
MKL 2020
Magyar Kémikusok Lapja – 2020 augusztus

Szakmány Csaba, Holtzer Péter: Kémia Mobillabor Projekt

A Magyar Kémikusok Lapjának 2020.augusztusi száma beszámol a Szabó Szabolcs Közhasznú Alapítvány által működtetett Mobil Labor projektről. Eddig több mint 70, elsősorban vidéki iskolában tanuló diáknak nyílt lehetősége kémiai kísérletezésre.
Érdemes elolvasni a visszajelzéseket
. Ízelítőül:

„Nagyon jó kezdeményezés, a gyerekek szó szerint ki vannak éhezve a kísérletekre. Én személy szerint be is vonom néhánykísérletbe a tanulókat, még a nem kifejezetten tanulókísérletekbe is. Sajnos sok iskolában probléma a szakos ellátottság hiánya. Igazi befogadó közösségbe csöppentem. Most debütált aszünet alatt készített kis asztalkám, melyet a jobb láthatóságmiatt készítettem, és viszem magammal a bemutatókra.”
A Mobil Labor projektről többet itt tudhatsz meg
Screenshot_2020-08-28 A természettudományi ismeretek kerültek fókuszba Veszprémben VEOL
VEOL Veszprém megyei hírportál – 2019 november

A természettudományi ismeretek kerültek fókuszba Veszprémben

Általános iskolás diákok mérték össze tudásukat a Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskolában rendezett Szabó Szabolcs-vándorkupán.

Screenshot_2020-08-28 Cegertek_101_ cdr - Cegertek_101_LR pdf
Concorde MB Partners Cégérték kiadvány – 2019 november

Holtzer Péter: Kik fogják a kémiát tanítani tíz év múlva egy magyar középméretű településen??

A Cégérték szerkesztői Holtzer Péterrel beszélgettek, aki a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnökeként azon fáradozik, hogy minél több kisdiák megszeresse a természettudományokat es adott esetben azok oktatását.

Gondolatébresztőnek: “Talán nem minden olvasó előtt ismertek a számok: a természettudományi szaktanárok (fizika, kémia, biológia, földrajz) átlagéletkora ötven év, évente minden szakon 150-200 tanár kerül nyugdíjazásra, míg az új belépők ennek felét-harmadát sem teszik ki. Már ma is sok olyan – egyelőre elsősorban vidéki, kisebb – iskola van, ahol nincs külön szaktanár.”