Mobillabor történetek 2. – Az inspiráló Mobillaboros
Az ünnepvárás időszakában egy nagyon aktuális, hiánypótló, nemes célt szolgáló ügynek, a Mobillabor programunknak adunk teret. Folytatjuk Mobillabor történeteinket. Öveket becsatolni! Ebben a részben képzeletbeli körutat teszünk néhány magyarországi kis településen, ahova a Mobillabor már sikeresen eljutott. Először Magyarország közepe tájára érkezünk, a Bács-Kiskun megyei Páhi községben.
Dudásné Kovács Erika, biológia-kémia szakos tanár 1994 óta tanít Soltvadkerten, felső tagozaton, 5-8. osztályban. A Mobillabor program 2019-es indulása óta a csapat tagja.
Erika: “Egy Reaktor Kémiatanároknak nevezetű Facebook csoportban láttam a felhívást és rögtön jelentkeztem. Több mint 20 Mobillaboros foglalkozás van már mögöttem, akad olyan iskola is, ahova már többször eljutottam. Bács-Kiskun megyében, Soltvadkerttől 40 kilométeres körzetben látogatom az iskolákat, többnyire én keresem fel őket.”
A fogadó iskolák közül az elsők egyike a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola Páhi Általános Iskolája.
Vetróné Nagy Szilvia, intézményvezető: “Sajnos egy ideje nincs kémia szakos pedagógus az iskolában, és nincs elegendő laborfelszerelés sem. Nagyon örültem a Mobillabornak, bár többször lenne rá lehetőség! A gyerekek is rettentő érdeklődőek voltak. Utána napokig beszédtéma volt közöttük, sőt otthon is. Dudásné Kovács Erika tanárnő járt nálunk. Mobillaboros munkájával rámutatott, hogy egyszerűbb hozzávalókból is lehet kísérletezni.”
“A tananyagot színesebbé lehet tenni a kísérletekkel, meg lehet szerettetni és értetni a gyerekekkel a tantárgyat. Fontos, hogy lássák saját szemükkel és tapasztalják meg, milyen jó dolog kísérletezni. Kézzelfoghatóvá tehetjük számunkra a nehezen érthető folyamatokat.”
Supka Ákos, a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola Páhi Általános Iskolájának 7. osztályos tanulója már tudja hol szeretne tovább tanulni. Műszaki pályára készül. Szüksége van a fizikára és a kémiára, de az iskolában sajnos nem igazán tudnak kísérletezni.
“Részt vettem a Mobillabor foglalkozáson, ahol a magnézium forgács égetése tetszett a legjobban, mert a Mobillabor tanár vezetésével én csinálhattam meg a kísérletet. A hidrogén előállítása volt az egyik leghasznosabb tudás amit megtanultam a tanárnőtől. Jó, ha kísérletezünk, mert így megismerjük a kémiai reakciókat. Ha megértem a természettudományokat, felnőtt koromban tudom azokat alkalmazni. Tanulásban pedig az segít a legjobban, ha a gyakorlatban mutatják be az elméleti anyagokat.” – üzente nekünk Ákos.
Jávor Zsolt, 8. osztályos diák szintén a páhi iskola növendéke. Zsoltnak legjobban az elefántfogkrémes kísérlet tetszett, ez volt a leglátványosabb. A Mobillabor tanár lépésről lépésre bemutatta nekik a kísérletet.
“Szerintem a kísérletezéssel több tudást szerzünk. A biológia órán például, ha kivetítjük a táblára az emberi testet, akkor jobban meg tudom tanulni a részeit, látom, hogy mi micsoda. Kísérletezni jó, mert később, ha nagyok leszünk, egy-két dolog biztosan hasznunkra lesz a természettudományokból. Informatikusnak szeretnék tovább tanulni, bár kémia háttér oda nem nagyon kell, de a sima hétköznapokban még jól jöhet.”
Dudásné Kovács Erika: “Nagy élmény volt számomra a páhi gyerekek sokféle nyitott, érdeklődő kérdése, nemcsak a kísérlet kapcsán, hanem tovább gondolták, lehet-e kapcsolat aközött amit bemutatok és otthon a háztartásban tapasztaltak között.”
“Egy 7. osztályos tanuló megkérdezte: »Tanárnő, jó ilyen sok mindent tudni?« – annyira meglepett az őszinte kérdése, hogy nekem is hirtelen végig kellett gondolnom hogy miért is jó ilyen sok mindent tudni. Igen, egyértelműen jó ezeket a tudományos ismereteket ennyire érteni és átadni nekik.”
Kísérletezni jó!
Utazzunk tovább a megyében pár kilométert! Schnatlné Farkas Julianna intézményvezető az elmúlt (2021-2022) tanévben Soltszentimrén találkozott először a Mobillabor programmal, ott volt iskolaigazgató 10 évig. Jelenleg Fülöpszálláson vezeti a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola Herpai Vilmos Általános Iskoláját. Ide is érkezni fog hamarosan Erika az utazó Mobillaborral.
Julianna: “Dudásné Kovács Erika keresett meg, hogy létezik egy program, amivel kémia bemutatókat tud nekünk tartani. Itt a környéknek utazó kémia tanára van. Nem vagyunk egyedül ezzel a jelenséggel. Kémia tanításhoz ugyan régről maradt eszközök vannak az iskolában, de az anyagok beszerzése nehézkes, sokba kerülnek a vegyszerek. A Mobillabor foglalkozás után Erikával nagyon jót beszélgettünk, segített nekünk átnézni a kémia szertárt, átbeszéltük mit-hogyan hasznosítsunk mi magunk, szakmai segítséget nyújtott nekünk.”
Bódi Benjámin Erik, soltszentimrei 8. osztályos diákot a durranógáz kísérlet és magnézium égetés nyűgözte le. Hasznonak találta a Mobillabor tanár magyarázatait, megtanult helyesen szagmintát venni a kényes anyagokból is. Benjámin is informatikusnak szeretne tanulni, amihez a matematikára és fizikára van elsősorban szüksége. Oktatófilmekkel, digitális tartalmakkal bővíti a reál ismereteit.
Innen tovább gurulunk a 13 kilomméterrel odébb fekvő Csengődre, ahol Németh István, a Bem József Általános Iskola Csengődi Általános Iskolájának tagintézmény-vezetője szerencsésnek vallja magukat, hogy már kétszer is eljutottunk hozzájuk mobillaboros utazóládánkkal.
István: “A Mobillabor érkezése egyediséget, újdonságot és hatékony tudásmegosztást hozott nekünk. A természettudományos tantárgyak oktatása az utóbbi időben folyamatos kihívást jelentett iskolánkban, mert nyugdíjba vonulás miatt több reál szakos kolléga szakértelme hiányzott. A lehetséges megoldásokat keresve, kollégákat „kutatva” találkoztam a Mobillabor bemutatkozójával. Azt hittem, csak nagyvárosokban érhető el ez a lehetőség. A Mobillaboros tanárnő minden szükséges eszközt, felszerelést hozott magával és remek kísérleti bemutatókat, tanórákat tartott!”
A szakos ellátás megoldódni látszik a Csengődi Iskolában. Egyik kollégájuk a matematika-fizika mellett a kémia oktatását is felvállalta nem kémia szakosként. Leleményessége, egyéni érdeklődése és mérnöktanári ismeretei segítik a helyi munkában. Az iskola tanterme alkalmas lenne a kísérletek bemutatására, azonban az eszközök sajnos elavultak és a szükséges anyagok, vegyszerek beszerzése sem egyszerű.
Erika, a Mobillabor tanárunk inspiráló hatására most az iskolában projekt jelleggel, a tananyaghoz kapcsolódva mutatnak be kísérleteket, a lehető legegyszerűbb anyagokat használva. Jórészt számítógépes modellek, kísérletek és oktatóvideók segítségével zajlanak „kísérletek”.
Dudásné Kovács Erika, Mobillabor tanár üzenete advent második hetére: “Egy kedvenc idézetemmel fejezném ki a jelentőségét annak amit csinálunk. A lehetőség szót hangsúlyoznám ki. Albert Einstein így fogalmazott: »Az összevisszaságban találd meg az egyszerűséget, a hangzavarban a harmóniát. A nehézségek közt mindig ott van a lehetőség.” Nagy lehetőség, hogy kis települések, kis iskoláiba jussunk el és mutassuk meg a kollégáknak, hogyan lehet a kémiát a gyerekekhez közelebb vinni.”
Következő Mobillabor történetünkben többek között egy szuper nagyival fogunk találkozni, aki a jókedvét és pozitív energiáit a legtávolabbi iskolákba is elviszi a gyerekeknek. Tartsatok velünk!
Adományozz Te is egy Mobillabor tanárt
a gyerekek természettudományos oktatásáért!
A Mobillabor történetek további részei:
Aktuális
Támogass!
Banki adataink:
Magnet Bank
16200106-11603384
HU13 1620 0106 1160 3384 0000 0000
A Termtud Oktért Szabó Szabolcs Kh. Al.
Adószámunk:
18908965-1-43
Kapcsolat
A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány
E-mail: info@sz2a.hu
Postacím: 1125 Budapest, Felhő utca 5/b