A G7 28. óra oktatási podcastsorozat 24. adásában Bart István klímapolitikai szakértővel, a Klímastratégia 2050 Intézet igazgatójával, az Energiaklub szakpolitikai intézet elnökségi tagjával beszélgettünk. István több, mint két évtizede foglalkozik a klímaváltozással kapcsolatos kérdésekkel, számos publikáció szerzője, podcastok vendége.

Azt mára nagyjából mindannyian tudjuk és belátjuk, egyre inkább a saját bőrünkön tapasztaljuk, hogy a klímaváltozás folyamata zajlik, és egyelőre nem tűnik úgy, hogy érdemben tudtuk volna lassítani. Bár a „hivatalos” módszertan szerint egész évtizedes változások a relevánsak, de az elmúlt egy-két év már túllendül a 1,5 fokos növekedésen (az iparosodás előtti időszakhoz képest), trendforduló nem látszik, és egyre több szakértő már a 2 fokos várható túllépést is elkönyveli az évszázad során.

A műsorban egyebek között beszéltünk arról, hogy mi mindent jelent mindez, túl azon, hogy „melegebb van”. István részleteiben kitért arra is, hogy mire alapozva lehetnek szerinte megfordíthatók a folyamatok, hogy a 1,5 fok túllépése miért történhet úgy, hogy egyszer majd visszafelé is újra alá kerülünk. Miért lehet reális, vagy ahogy fogalmaz, miért az egyetlen lehetőség, hogy a zajló technológiai változások valóban eljutnak a szükséges áttörésekig.

Egy oktatási podcastban természetesen az ezekből adódó egyik fő kérdés az iskola szerepe a jövő generáció felkészítésében. Beszéltünk a néhány éve, középiskolában már választható Fenntarthatóság tantárgyról, és arról is, hogy a természettudományos tárgyakat – vagy akár történelmet – tanító pedagógusok képzettsége, felkészültsége, attitűdje milyen is lehet ma ezügyben.

Bart István és Holtzer Péter