Önkéntes az önkéntessel négyrészes interjúsorozatunkban Tóth Adrienn, a Szabó Szabolcs Alapítvány egyik önkéntes munkatársa beszélget négy kiemelt természettudományos kezdeményezésünk nagykövetével. Interjúsorozatunk záró részében a Tansegéd.hu önkéntes nagykövetével találkozunk.

Szakmány Csaba, fizika-kémia szakos tanár. Ifjúságát, korai szakmai életúját meghatározták a Gödöllői Premontrei Szent Norbert Gimnáziumban töltött évei. Majd sok éven keresztül az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium kémia vezető tanáraként dolgozott. Csaba jelenleg apátsági titkárként működik a Gödöllői Premontrei Apátságban. Munkaidejének egy kisebb részében újfent a gödőllői gimnáziumban is jelen lehet, mint kématanár. Három kisgyermek édesapja. Munkája mellett a Szabó Szabolcs Alapítvány szakmai vezetője. Ötletgazdaként számos kezdeményezésünk születésénél jelen volt. Csabával most nagyköveti szerepében az egyik ilyen megvalósított kezdeményezésről, a természettudományos tanárokat támogató adatbázisról, a Tansegéd.hu céljáról, értékeiről beszélgettünk.

SzakmanyCsaba

Többször is jelentek meg szakmai cikkek veled az Alapítványunkat képviselve. Legutóbb egy mélyinterjú is született az egyik online sajtó orgánumban. Sokan ismerhetik a természettudományos szerepedet, aktivitásodat. Mégis, talán azt kevesen tudják, hogyan is kezdődött el az önkéntességed az Alapítványnál?

A Vándorkupa korai előzményei hoztak össze az Alapítvánnyal. Holtzer Péterben megfogalmazódott egy komplex természettudományos csapatverseny gondolata még 2018 környékén. Akkortájt a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium gondozásában szervezett Kis Kavics Kupára nevezett be diákokat. Valahol ott kezdődött minden. Az Alapítványban kezdett érlelődni egy összetett verseny kidolgozása, ami önállóvá válhatna.

Ekkor végeztem el a Fizika Tanítása doktori programot, és éppen komplex természettudományos témában, a fizika-kémia kapcsolódási pontjairól írtam a doktori értekezésemet. Ekkor trefortos voltam, ami mellett tanítottam az ELTE fizika szakos egyetemi hallgatóit is. Így egy egyetemi hallgatómon keresztül jött a dolog. Felhívta a figyelmem, hogy van itt egy Alapítvány, akiknek van egy komplex természettudományos ötletük, és szívesen beszélgetnének velem. Kíváncsiak voltak, milyen ötleteim lennének, hogyan lehetne egy olyan integrált csapatversenyt megvalósítani, amire eddig még nem volt példa. Így találkoztam Péterrel. Leültünk, beszélgettünk, és onnan indult el minden.

Mi vezérelt amikor a csapathoz csatlakoztál?

Bennem is érlelődött már egy hasonló gondolat, mint a Vándorkupa, de több elképzelésem is volt a természettudományos oktatással kapcsolatban. Az vezérelt, hogy amikor ott először Péterrel beszélgettem, láttam a nyitottságot, érdeklődést, és a tenni akarást. Az ötleteimre vonatkozólag legnagyobb megleptésemre nem azt válaszolta, hogy lehetetlen, hanem hogy nézzük meg, hogyan lehetne megvalósítani azokat.

Nagyon örültem, hogy támogató fülekre találtam. Elindult az együtt gondolkodás a természettudományos oktatásért, hogy hogyan is tudnánk az ötletekből valódi értéket teremteni, kézzelfogható dolgokat letenni az asztalra. Így lett Vándorkupa, Kémia Hírlevél, Szabolcs öröksége, a továbbgondolt Mobillabor, és a Tansegéd.hu is.

Hogyan képzeljük el az Alapítványban vállalt szakmai vezetői munkádat?

Az oktatáshoz kapcsolódó szakmai oldalt teszem bele a kezdeményezésekbe. A Tansegéd.hu, a Vándorkupa és a Mobillabor kezdeményezések részleteit dolgoztam ki többedmagammal. A szakmai megvalósító csapatokat összefogtam, koordináltam.

Beszéljünk a Tansegéd.hu-ról. Mi is a Tansegéd.hu? Honnan jött az ötlet?

A Tansegéd.hu egy természettudományos tematikus oktatási portálként működik. Lektorált oktatási segédanyagok gyűjteménye. Tanárokat támogató adatbázis.

Fiatal pályakezdő tanárként, tanítás közben nekem is jöttek olyan igények, hogy bizony nekem is segítségre van szükségem néhány dologban. Hiányérzetem volt egy-egy témakör kapcsán. Jól jöttek volna segédanyagok a tanításhoz. Elmondhatom, hogy jó mintákat kaptam anno a saját tanáraimtól. Az ő támogató példájukat követtem a Tansegéd.hu ötltetének kidolgozásakor is.

Bennem az a hozzáállás él, hogy amit én összerakok tudást, oktatási segédanyagokat, azokkal más tanártársaimat is segítsem.

Mindeközben láttam azt is, mennyi olyan pontja van az oktatási rendszernek, ahol ügyesen bavatkozva lehetne jó dolgokat is csinálni. Akkor még nem szenvedtünk a tanárhiánytól, habár már akkor is mondogatták nekünk az egyetemen, hogy kb. 10-15 év múlva már érezni fogjuk a problémát. Tényleg eljött. Itt vagyunk a jelenben és tanárhiánnyal küzd az ország. Az Alapítványnak a küldetésében ott van, hogy a természettudományos tanári utánpótlást valahogy biztosítsuk szakmailag, a pályán levő tanárokat pedig támogassuk. A Tansegéd.hu alapötlete is ebből gyökerezik.

 Hogyan támogathatja a tanárokat a Tansegéd.hu?

Mi a tanárok szakmai munkáját szeretnénk támogatni új ötletekkel, indíttatásokkal, kész konkrét anyagokkal, amit csak ki kell nyomtatni és már lehet is vinni az órára. Könnyíteni a mindennapi munkájukat.

A tanárok a módszertani repertoárjukat tudják ezzel színesíteni, amire a 21. században nagy szükség van. Az idő értékes, és mi a Tansegéddel abban tudjuk támogatni őket, hogy időt spóroljanak meg a segédanyagok keresgélése kapcsán, és a délutánjaik legalább ennyivel legyenek szabadabbak és fordítsák azt saját magukra, családtagjaikra.

Mondhatjuk azt, hogy hasznos lehet ez az oldal mindenki másnak is?

A pandémia óta megfigyelhető az a tendencia, hogy az online oktatással megnőtt a szülők és a diákok érdeklődése is az oldal iránt. A tematizáltságával, a címkék használatával, az átláhatóságával, a segédanyagok sokszínűségének köszönhetően ők is jól kiismerik magukat az oldalon.

Nemcsak az érettségire való felkészítés a cél, hanem már 4. osztálytól kezdve természettudományos feladatok, kísérletek, videók, felhasználható tananyagok támogatják a tanárok napi munkáját, és otthon a szülőket, a gyerekeket is – ennek potenciálját szülői szerepeinkből is látjuk. Láthatóan van létjogosultsága a Tansegédnek minden szinten.

Mi minden kellett ahhoz, hogy a Tansegéd.hu elindulhasson? Mekkora csapat dolgozik rajta?

Kifejezett célunk volt, hogy hiteles és lektorált anyagok kerüljenek a linkgyűjteménybe. ELTE oktatók bevonásával készítettük el az összes aloldalt. A lektorálásra olyan szakembereket kértünk fel minden tantárgyból, akiket hitelesnek tartunk a szakmájukban.

Az előkészítő munkák során gigászi excel táblákat gyártottunk. A tananyagot témakörökre bontottuk, összeválogattuk a csapatokat, felosztottuk ki melyik területért felel. Gyűjtögettük lelkesen a linkeket. Több ezer tartalmi linket kategorizáltunk, súlyoztunk. A témaköröket felosztottuk, bekrediteztük a témákat, melyik milyen jelentőségű. Szakmai stábok alakultak ki, dolgoztak az egyes területeken.

Az elindulás óta tantárgyanként működnek 2-3 fős csapatok. Linkek ellenőrzése, új linkek gyűjtése a feladat. A tartalmak szakmai lektorálását is elvégezzük, tehát minden anyagot ellenőrzünk, és ha találunk benne valamit, amire érdemes felhívni a tanárok figyelmét, akkor azt is megtalálják széljegyzetként. Egy természettudományos tanár úgy tud bemenni az órájára, hogy amit a Tansegéd.hu-n keresztül kinyomtatott magának, abban minden információ megbízható, hiteles és bátran használható.

A Tansegéd.hu mind a hat természettudományos tantárggyal 2021-ben került a nagyközönség elé. Mostanra milyen formában veszel részt a Tansegéd.hu működtetésében?

Felhasználóként, tanárként. Saját magunknak is nagy segítség a létezése. A szakmai stábok önjáróak minden tantárgynál, jól működnek. A háttérben az adatbázist gondozó szakmai csapatot fogom össze, a velük való konzultációban van szerepem.

Milyen visszajelzéseitek vannak a Tansegéd hatékonyságáról? Számszerűen mérhetőek is?

Elsősorban empirikus tapasztalataink vannak. Amikor szóba kerül a Tansegéd egy-egy eseményen, igen pozitív visszajelzéseket kapunk a tanároktól.

Az egyik ilyen pozitív élményem, amikor az egyik tanulmányi versenyen beszélgettem tanárkollégákkal, és az egyik iskola tanára ajánlott nekem egy nagyon jól összerakott internetes gyűjteményt, szemléltető anyagokkal. „Tansegéd.hu a neve” – mondta.

Legnagyobb elégedettséggel és örömmel válaszoltam, hogy ismerem, és szerintem is szuperjó ez az oldal! 🙂

A weboldal látogatottságának számából látjuk, hogy rendszeresen használják a tanárkollégák, tehát eléri a célját. Az elmúlt évben a legtöbb kattintást a kémia és a földrajz aloldalak kapták. Folyamatosan szükséges népszerűsítenünk, hogy még több tanárhoz eljusson és használják.

Ugyanakkor a Tansegéd.hu valós hatékonyságát felmérni még egy előttünk álló feladat. Szeretnénk mérni, de ebben szükségünk lenne támogatásra is. Különböző területekről érkező szakemberek vannak az Alapítványnál. Az, hogy ilyen színes a gárda, egészen másfajta szemléletet hozott be az én életembe, gondolkodásomba is, ami nem az iskolai világhoz tartozik. Össze kell adnunk a tudásunkat, és elsőként azt meghatározni, mit is akarunk pontosan mérni.

Milyen potenciált látsz még a Tansegédben? Milyen terveitek vannak még?

Továbbra is célunk, hogy fejlesszük, bővítsük és karbantartsuk a gyűjteményt. Hosszabb távon célunk, hogy olyan szintre fejlesszük a rendszert, hogy önfenntartó legyen az adatbázis. Az ország bármelyik részéről egy tanár be tudjon úgy küldeni egy általa hasznosnak vélt tartalmi linket, amit a stábnak már csak lektorálni, elhelyezni, címkéznie kell az adatbázisban.

Az adatbázist úgy is szeretnénk bővíteni, hogy ne csak külső oldalakra mutató linkek legyenek benne, hanem konkrét feladatlapokat is tartalmazzon a megfelelő szerzői jogi szabályok betartása mellett.

Örülnénk annak is, hogyha lennének még olyan szaktanárok, akik szívesen tennének bele a közösbe. A Tansegéd a természettudományos tanárok által létrehozott példák kiváló, hiteles felülete lehetne. Erre is vannak már elképzeléseink, hogyan is lehetne ezt jól felépíteni.

Hogyan képes a Tansegéd a mai gyerekek természettudományos oktatásához hozzáájárulni?

A mai gyerekek gondolkodásához újfajta szemléleti formákra, megközelítésekre van szükség, mint korábban. Jó néhány évvel ezelőtt olvastam Prievara Tibor – Nádori Gergely A 21. századi iskola című könyvét. Nemcsak a frontális módszerrel kell tanítani. Azóta ezt a gondolatot viszem tovább.

A témák feldolgozásához sokféle anyagtípus használható, ami néha könnyebbséget is jelent. Például egy videót bemutatni olyan kísérletről, amire esélyünk sincs, hogy az iskolában összerakjuk, vagy egy animációt megmutatni a hullámterjedésről.

A gyerekekhez a kreatívabb, gyakorlatisabb oktatási megközelítések vezetnek.

Itt jön be a Tansegéd. Már most sokféle szemléltető eszközt tartalmaz. És ott van a Tansegédnek az a potenciálja is, hogyha mi tanárok látjuk mások hogyan tanítanak, milyen módszereket, segédanyagokat, feladatlapokat alkalmaznak, és egymással ezeket megosztjuk, akkor tudunk egymástól tanulni, abból ötletelni, továbbgondolni, beépíteni saját oktatási metodikánkba.

Ugyanakkor a lánc végén gondoljunk azokra a gyerekekre, akikhez hirtelen beküldenek egy tanárt helyettesíteni egy másik természettudományos órára. A lektorálás ebből a szempontból is kulcsfonotsságú. Ilyenkor a Tansegéd lehet az első és leggyorsabb segítsége a helyettes kollégának. Felmegy, beírja a kulcsszót a keresőbe, máris ott van egy konkrét, ellenőrzött tartalom, amire szüksége van és összeszedettebben, átgondoltabban, az órának megfelelő példákkal, segédanyagokkal tud bemenni a gyerekekhez egy minőségi órát megtartani.

Átalakult az életed tavaly szeptember óta. Tanári jelenléted részben azért megmaradt. Most mire tudsz koncentrálni önkéntesként az Alapítványban?

Az Alapítványnál folytatott önkéntes munkámat a szabadidőmben csinálom. Három kisgyermekem van, fontos, hogy a családomnak is jusson belőlem. Most azt a taktikát követem, hogy ami éppen nagyon aktuális azzal igyekszem foglalkozni. Mostanság a következő nagy projektünkön, egy tanári mentorrendszeren dolgozunk. Arról gondolkodunk, hogyan tudna ez hatékonyan megvalósulni. Az ilyen és ehhez hasonló ötletek miatt is örülnék nagyon, ha még több szaktanárral tudnánk együttműködni. Tanárszakos hallgatókkal, pályakezdőkkel és senior oktatókkal is.

Mit üzennél, miért lenne fontos, hogy az Alapítványt és rajta keresztül a Tansegéd.hu működését is támogassák az emberek?

 A természettudományokat visszük el a gyerekeknek, és a tanároknak. Nemcsak érdekes, hanem nagyon hasznos is a természettudományokat megismerni, érteni, tanulni. A mai világban való eligazodáshoz ez szerintem elengedhetetlen.

Abban az oktatási helyzetben, amiben most vagyunk, az Alapítványon keresztül igyekszünk hiányokat betölteni, pótolni. A Tansegéd.hu adatbázis fenntartásával, karbantartásával és tovább ejlesztésével a pályán lévő tanárokat tudjuk támogatni.

A tanároknak adjunk esélyt, lelkesedést, energiát, mert fontos a munkájuk.

A nehéz körülmények között tudunk nekik szakmai segítséget nyújtani. Ebben a szakmai segítségnyújtásban mindenki részt tud venni, aki anyagilag támogatja a munkánkat. Aki pedig szakértelmével, idejével, eszközeivel tud hozzájárulni a csapatunk munkájához, annak is nagyon hálásak vagyunk.

Ajánld fel nekünk adód 1%-át!

A legapróbb erőfeszítés is számít: támogasd te is az Sz2A hiánypótló munkáját! Adószámunk:

18908965-1-43