Szabó Andrea szociológus-politológussal „ünnepeltük” az oktatási podcast sorozat 25. adását, és egyben indítottuk a tanévet. Témánk ezúttal a társadalmi rétegződés, az integrációs mechanizmusok, és mindezen belül az iskola, tanárok, igazgatók szerepe a helyi közösségekben, illetve az, hogy milyen jellegű és méretű települések milyen utakat nyitnak meg a gyerekek, tanulók előtt.

Szabó Andrea tagja annak a Kovách Imre szociológus által vezetett kutatócsoportnak, amely már tíz éve végez nagymintás felméréseket a társadalmi integrációval kapcsolatosan. Legutóbbi munkájuk a 2024-ben megjelent, kétkötetes „Integráció, egyenlőtlenség, polgárosodás – A magyar társadalom a 2020-as évek elején” című könyv (1, 2), melynek elkészítését, szerkesztését Kovách Imre vezette.

Amint Andrea is elmondta a beszélgetés elején, az általuk kutatott integrációs, rétegződési témák és az oktatás, iskolák, tanárok szorosabb összefüggéseit eddig elég kevesen vizsgálták részletesebben. Így a rendelkezésünkre álló beszélgetésnyi időben ezekből igyekeztünk néhányat felvetni. A fent hivatkozott kötet mellett ezt az esettanulmány-gyűjteményt ajánljuk még az érdeklődők figyelmébe.

A beszélgetés egyik legfontosabb üzenete szerint nem egyedül azt kell nézni, milyen az oktatási színvonal, hanem az iskolák másodlagos, közösségszervező, lakosságmegtartó funkcióját is. Eközben olyan iskolarendszerre lesz szükségünk, amely tud adaptálódni a demográfiai változásokhoz. 2025-ben a mindenkori legalacsonyabb, immár 75 ezer alatti születésszám várható, s olyan vándorlási folyamatok is zajlanak, amelyek az ország bizonyos részeit gyakorlatilag elnéptelenítik, míg az agyelszívás is a nagyobb települések felé mozdítja a tanulók és így akár a családok egy részét.

Szabó Andrea és Holtzer Péter