2025 első adásában Gruber Andrea, a NoBadKid – Pressley Ridge Alapítvány vezetője volt beszélgetőpartnerünk. Sok – és egyre több – olyan gyermek jár iskolába, akik „viselkedés-zavarosak”, „rosszak”, vagy hasonló szavakkal illethetők, és akikkel jellemzően nehezen birkózik meg az iskola, a tanító, tanár. Nincsenek rá felkészítve, tudás- és eszközkészlettel ellátva, és sok esetben az elutasítással, iskolából történő eltanácsolással próbálják úgymond kezelni a helyzetet. Egyes becslések szerint ma már minden negyedik-ötödik tanuló „problémás”, azaz egy osztályban átlagosan akár 6-7 tanuló is.

Ehhez az iskolák minimális vagy épp semmilyen segítséget nem kapnak. Az ismert hivatalos statisztikák szerint nagyjából ezer gyerekre jut egy iskolapszichológus, ami a fenti adat ismeretében is rendkívül riasztó, ráadásul a valós helyzet alighanem még ennél is rosszabb. Így az egyéb iskolai elvárások amúgy is nehéz keretrendszerében a nem erre képzett tantestület és iskolavezetés jellemzően képtelen a helyzettel kezdeni bármit is.

A gyerekek problémái sok esetben a felnövekedésükhöz kapcsolódó, otthonról hozott stresszből, szeretet- és foglalkozáshiányból is eredhetnek. Így bár sok esetben van szó valóban gyógyítandó (ha gyógyítható), fiziológiás „betegség”-jelenségről, sok más esetben a zavarok kezelhetők, a gyerekek fejleszthetők…lennének, ha van, aki ezzel foglalkozik, ha adottak rá a lehetőségek.

A NoBadKid egy olyan civil szervezet, amely ebben igyekszik segíteni, iskolai környezetben és saját szervezésű programokkal is. A beszélgetésben a megközelítésről, a folyamatokról is hallunk részletesebben.

Véletlen egybeesésként műsorunkkal gyakorlatilag egyidőben, két másik, kitűnő cikk és podcast jelent meg a 444-n és a Válasz Online-on, amelyek beszélgetésünk témáit érintik, kiegészítik. Ajánljuk ezeket is sok szeretettel.

Gruber Andrea és Holtzer Péter